Pari viikkoa sitten saimme tuolloin katselemamme Croozerin lainaan (koska sen omistajilla puolestaan on pieni vauva, eikä juuri nyt kärrylle käyttöä - ei siis kaupallisia yhteyksiä tässä(kään) postauksessa) ja olen aktiivisesti pohtinut menopelin hankkimisen kannattavuutta. Juuri meidän tilanteessamme.
Teknisiltä ominaisuuksiltaan kärry on nähdäkseni moitteeton:
- Kiinnitysmekanismi on helppokäyttöinen (kunhan mies ensin asensi tarvittavan prikan pyörään), mutta varman oloinen.
- Aisan kääntösäde on kattava, kärry rullaa hyvin ja kyyti on tasaista ja ymmärtääkseni miellyttävää.
- Viisipistevöissä lapset pysyvät hyvin aisoissa (eikä nukkumisasentokaan ole ihan huonoin).
Juhannusaaton kevyissä vetimissä. |
Tilan puolesta kärry on myös riittävä:
- Meidän kaksi nuorimmaistamme mahtuvat kyytiin mainioisti, mutta alle metrinen keskimmäinen näyttäisi olevan lähellä maksimimittaa. Ensi vuonna polvet siis jo kunnolla koukussa.
- Tavaratilaan mahtuu piknik-kamat, neljän hengen päällysvaatteet, meikäläisen käsilaukku, jalkapallo ja manduca, eli kevyesti keskivertoperheen viikonloppuostokset.
Käyttömukavuuden osalta joudun valitettavasti antamaan myös miinusta, mikä liittyy enimmin kaupunkiajoon.
- Pelkään tukkivani liikenteen. Leveillä kevyen liikenteen väylillä, kuten jokirannassa, meno on ihan huoletonta, mutta kun ajamme kaupungissa - joko siten, että esikoinen ajaa jalkakäytävällä ja minä ajoradalla, tai siten, että ajamme molemmat pyörätiellä - tukin joko yhden autokaistan tai sitten koko pyörätien. Epäilen siis aiheuttavani vaaratilanteita leveällä, hitaalla kuljetuksellani. (Ongelma olisi pienempi kaksilapsisessa perheessä; nythän ajan kärryineni kuusivuotiaan kaupunkipyöräilyvauhtia.)
- Olen liikkeellä ilman vaunuja. Matkat eivät ole ongelma, mutta perilläoloajat ovat: yksivuotiaalle haluaisi rattaat, jotta sen voisi edes ajoittain sitoa aloilleen - jos vaikka kaipaa käsiä kolmevuotiaan kanssa. Tai muutenkin. Ensi vuonna tämä ongelma olisi pienempi. Ja vielä ensi kesänä kärrylle olisikin käyttöä, mutta seuraavana varmasti jo keskimmäinenkin saa polkea omaa pyöräänsä.
- Pakkautumisen vaiva. Kypärät, lasten vyöttämiset ja avaamiset, pyörän lukitsemiset ja avaamiset - tähän tuhraantuu yllättävän monta hetkeä, etenkin jos vaihtaa paikkaa useamman kerran reissun aikana. Ongelma on toki vastaava myös autoillessa, eli tässä mielessä bussi vetää voiton helppoudellaan.
- Ylämäissä polkeminen muuttuu aika äkkiä reisitreeniksi. Sehän on tietysti kiireisen kotiäidin elämässä pelkkä plussa.
Oma juhannus-look. Tarakalla olisi vielä yksi paikka vapaana. Aaahahahaha. |
Summaan, että mainio vekotin, mutta käyttö jäisi meidän perheessämme varmaan melko vähäiseksi: kärry on optimivalinta jos matkustamme hyvällä säällä ilman aikatauluja alle viiden kilometrin päähän (jotta esikoinen jaksaa polkea myös kotiin). Niitä leveitä kevyen liikenteen väyliä pitkin. Kesälomapeli siis. (Päiväkotikuljetuksiin emme tarvitse menopelejä, koska matkaa on kortteli, ja harrastuksiin... no, niihin on yleensä aina kiire tai menee liian myöhään tai [lisää tähän hyvä tekosyy].)
Jos asuisi vähän enemmän haja-asutusalueella, juuri päiväkotikuljetuksiin vehje olisi täydellinen. Siihen sitä ovat käyttäneet kärryn oikeat omistajatkin: kärryllä lapsi hoitoon, kärry päiväkodin pihaan parkkiin ja itse pyöräillen töihin. Nerokasta.
Häh, mihinkähän hävisi äsken kirjoittamani kommentti..
VastaaPoistaNo kuitenkin, meillä on tuo sama menopeli, ja kahden lapsen perheessä ihan ykkönen juuri päiväkotikuljetuksissa ja kauppareissuilla. Ollaan haaveiltu myös pidemmistä pyöräretkistä, mutta se vaatisi jo polkupyörien päivittämistä. Vaihteettomalla pyörällä ylämäet käyvät aika takkuisiksi.
Meillä muuten kärryyn kuuluu iso etupyörä, jonka saa tarvittaessa tosi nopeasti paikalleen. Eturengas kulkee mukana takakontissa, joten kyllä nuo taipuvat ihan rattaiksikin. Toimii hyvin myös juoksurattaina.
Ärsyttävää, kun kommentit häviävät. Mur! Kiva kun jaksoit näpyttää uudelleen :)
PoistaJoo, olisi tähänkin etupyörä, mutta omistajien hukassa jossain. Silti, kärryt ovat kooltaan sitä luokkaa, että epäröisin vähän tunkea niillä kirjaston tai kahvilan ovista. Puistoretkellä olisi kyllä fiksu toiminto sekin!
Mutta kiva kuulla hyviä käyttäjäkokemuksia. Itsekin uskon, että keskustan ulkopuolella tälle olisi hyvinkin käyttöä enemmän.
Toisaalta tuolla pelillä muuton Kiinaan voisi hoitaa fillaroiden. Ainakin, jos niitä olisi kaksi. (Muutenhan sitä ei varmaan toiselle puolelle Euraasian mannerta kannatakaan roudata?)
VastaaPoistaHahaa, pidän tavastasi ajatella! (Mutta siinä nyt ei toki ole mitään uutta.) Eli kysymys kuuluu: jos nyt lähtisin polkemaan, olisinko perillä ennen paluulentoa?
PoistaVakavasti puhuen luulen kyllä, että pyörät jäävät kokonaan muuttokuormasta. Harmi, mutta ylenmäärin ei viitsi tavaraa raahata noin lyhyen ajan vuoksi...
Kommentti liittyy juttuun ei niin mitenkään, mutta siis toi kuva...
VastaaPoistaVaikea selittää kuulostamatta ihan täyskahjolta, mutta jotenkin olet just sen näköinen kun pitääkin. Ei mulla ollut mitään ennakko-odotuksia tai -käsityksiä vaan kun näin kuvan, totesin heti: "tottakai Täti-ihminen näyttää _juurikin_ tältä". Siis se kuva, joka kirjoitustesi perusteella on välittynyt, näyttää itsestäänselvästi ööh... samalta kun sinä oikeasti. En nyt ole varma osasinko selittää...
Ja jatketaan aiheen vierestä, ihan mahtijuttu se Kiinaan muutto, vau.
No hyvä kuulla, että olen itseni näköinen :D Ei vaan, ymmärrän kyllä mitä haet takaa. Toisten kirjoittajina tuntemaan opittujen ulkonäkö yllättää, toisten ei...
PoistaJa onhan se Kiina aika vau, siitä pian lisää. Mutta mikään kommentti ei ole aiheen vierestä: kaikki on aihetta! :)
hienoa! Ja onnea kiinaan muutolle :) Tulen uudenkin blogin lukijaksi.
VastaaPoistaKiitos! Ja kiva kuulla :)
Poista