maanantai 19. maaliskuuta 2012

Vaikeita kysymyksiä

Olemme saapumassa siihen vaiheeseen, jota olen (suotta?) pelännyt jo etukäteen: vaikeitten kysymysten ikään. Pelännyt siksi, että joudun tunnustamaan, etten oikeastaan tiedä maailmasta paljoakaan.

Onneksi on tietokone.

- Kuinka kaukana on kuu?
- Tosi kaukana. Katsotaan kotona internetistä.

Eilen kauppamatkalla näimme sotilaspoliisiauton. (Se oli Volkswagen. Lapsi kiusaa minua myös kyselemällä automerkkejä. En kai minä tiedä ellen näe sitä logoa auton takana. Usein en sittenkään.)

- Mikä on sotilas?

Selitä siinä sitten ikätason (ja oman vakaumuksen) mukaisesti alle nelivuotiaalle mikä on sotilas ja mikä armeija ja miksi sellaisia tarvitaan. Ja minuutin päästä:

- Miksi meillä ei ole tuulimyllyä pihalla?

- No jaa, ensinnäkin meillä on aika pieni piha...
- Sellainen pieni tuulimylly.
- ...ja että mihin sitten sellaista tarvitsee...
- Kun tuulee niin se tuulee.
- ...että onko sille niin käyttöä...
- Minä pidän tuulimyllyistä. Ja porsaista. Ja lehmistä. Lehmä on mun lemmikkieläin. Se asuu meillä kotona, Mona Lisan luona. Minä olen Mona Lisan äiti.

Onneksi välillä saa siirtyä kertojista kuuntelijoihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...